Home / AKTUALNE WYDANIE / Odszkodowanie bez szkody

Odszkodowanie bez szkody

Byłam przekonana, że nie ma adwokata, którego nie denerwowałyby ulotki „profesjonalnej pomocy prawnej” wręczane z uporem przed Sądem Rejonowym dla Łodzi-Śródmieścia. Ale jeden z kolegów wyznał mi kiedyś, że jego nie denerwują. Co więcej – zbiera te ulotki za każdym razem. W jakim celu? Kiedy przychodzi do niego klient żądający pozwania Prezydenta, Unii Europejskiej czy 10 milionów złotych odszkodowania za zwichniętą kostkę – kolega oznajmia ze spokojem: „na taki problem moja kancelaria nic nie poradzi. Moja wiedza prawnicza tu nie wystarcza. Ale dam Panu ulotkę prawdziwego profesjonalisty!”

Anegdota to jedno, ale prawdziwy problem istnieje. Rynek odszkodowań to duże pieniądze, które trafiają w większości poza kręgi adwokatury. Reklama – czy chcemy to przyznać czy nie – działa. Tym bardziej, że są kancelarie „odszkodowawcze”, które nie ograniczają się do rozdawania ulotek przed sądem. Reklama stosowana jest niemal wszędzie, ulotki, wizytówki, a czasami nawet umowy do podpisu wręczane są w szpitalach, u mechaników samochodowych czy przez pomoc drogową.

Kampania #odszkodowaniebezszkody zainicjowana przez Komisję ds. wizerunku jest oparta na idei wykorzystania reklamy stosowanej przez konkurencję i odwrócenia jej skutków. Kilkukrotnie władze adwokatury podejmowały próbę walki z problemem kancelarii odszkodowawczych przez podkreślanie profesjonalizmu adwokatów, długich lat zdobywania wykształcenia i trudów uzyskania tytułu zawodowego. Jednak kampanie te nie odniosły spektakularnego skutku. Faktem jest, że duża część społeczeństwa nie dostrzega różnicy między adwokatem a prawnikiem czy mecenasem. Faktem jest również, że w dzisiejszym społeczeństwie niewiele osób czyta do końca przydługie opisy wykształcenia adwokata. W obecnie funkcjonującym, zabieganym świecie, do większości odbiorców trafiają tylko krótkie i bardzo zwięzłe komunikaty.

Wszechobecne na ulotkach hasło „profesjonalna kancelaria” skutecznie sugeruje, że mamy do czynienia z podmiotem posiadającym gruntowne wykształcenie prawnicze. Prawda jest jednak taka, że kancelarię odszkodowawczą może założyć każdy. W kampanii przekazujemy prosty komunikat: adwokaci nie mogą się reklamować. Celem jest uruchomienie mechanizmu czerwonej lampki – jeśli dostajesz ulotkę z reklamą kancelarii – nie jest to kancelaria adwokacka. Nie masz pewności, czy prowadząca ją osoba ma jakiekolwiek wykształcenie prawnicze.

Kampania opiera się na kilkunastu dedykowanych planszach z krótkimi hasłowymi informacjami dotyczącymi różnic między adwokatami a innymi podmiotami świadczącymi usługi prawne. Będzie prowadzona w środkach komunikacji miejskiej wpisując się w organizowaną od dłuższego czasu akcję „Czy wiesz, że…” – Łódzcy Adwokaci Radzą oraz w intrenecie – przez uruchomienie strony kampanii i działania w ramach social mediów. Kampania startuje 12 lutego 2018 r. Po więcej informacji zapraszam na www.odszkodowaniebezszkody.pl