Home / AKTUALNE WYDANIE / I co dalej?

I co dalej?

Nie wiemy. Projekt Adwokat nie był i nie jest projektem chwilowym. Chciałabym, aby wiedzieli o tym wszyscy, którzy przy nim pracują. A jest to już kilkadziesiąt osób w Polsce.

Obecnie redakcja Magazynu Adwokat oczekuje na decyzję Naczelnej Rady Adwokackiej, co dalej. Pamiętajmy jednak, że jeśli ktoś jest zainteresowany publikacjami pod wspólnym brandem, już wypracowanym i rozpoznawalnym jako logo współczesnych adwokatów, kojarzących się z szybkością obsługi klienta, stawiających na rozwój technologiczny swoich kancelarii, chcących się uczyć i rozwijać – cały czas zapraszamy do współpracy i kontaktu.

Podsumujmy pracę, którą wykonaliśmy. Chcemy bowiem, aby koledzy wiedzieli, na co przeznaczone zostały ich środki adwokackie. Istnieją oczywiście raporty składane do Naczelnej Rady Adwokackiej w związku z wykonaniem projektu, ale nie przypuszczam, aby było możliwe dotarcie do nich przez szeregowego członka stowarzyszenia, jakim jest Adwokatura. Zresztą, jak każdy adwokat wie – najlepsza wiedza jest u źródła i tego się trzymajmy.

 

Na początek małe dementi finansowe. Informacja, która być może dotarła do kolegów adwokatów, iż projekt Adwokat kosztował 600 tys. jest informacją nieścisłą. Projekt tyle nie kosztował. Koszt całkowity rocznego projektu Adwokatury, promującego nas jako specjalistów w wielu dziedzinach, to ok. 530 tys. zł brutto, przy czym najbardziej znaczny koszt to druk i wydanie dodatku do Gazety Wyborczej. Pozostała część to koszty projektów, składu, korekty, obsługi strony internetowej, zakupu zdjęć do publikacji, koszty zarządzania profilami i kampaniami w mediach spoecznościowych. Większość podmiotów to VAT’owcy, a zatem koszty są brutto. Fakt, że NRA nie odlicza VAT’u powoduje, iż budżet musiał być opracowany w wersji brutto.

I najważniejsze – to projekt adwokatów dla adwokatów. Oczywiście przy pomocy podmiotów, które znają się na tajnikach PR, marketingu, grafiki, bo nie chcemy udawać, że znamy się na tym, na czym się nie znamy. Stąd połączenie tych dwóch segmentów wiedzy (adwokackiej i marketingowej) i opracowanie projektu, który zakładał i zakłada edukowanie oraz informowanie publiczne, na czym polega nasza praca, wydaje się być najbardziej optymalnym rozwiązanie dla realizacji Uchwały Krajowego Zjazdu Adwokatury z 2016 r.

Co zrobiliśmy?

W kwietniu 2018 r. uzyskaliśmy zgodę na wprowadzenie projektu. Już wówczas był on przygotowany kompleksowo i systemowo. Zaplanowaliśmy całoroczny szczegółowy mediaplan, co do dnia wydania poszczególnych reklam w wydaniach papierowych i internetowych. Projekt, przypomnę, zakładał pojawianie się cyklicznie z przestrzeni publicznej logotypu ADWOKAT i sformułowania – czy jak kto woli – sloganu/hasła: Zajrzyj do adwokata!

Dla przykładu podajemy zakres prac wykonanych do ostatniego, czwartego wydania kwartalnika. Po wydaniu wszystkich kwartalników, składany był szczegółowy wykaz prac, związanych z projektem.

Jak zatem wyglądała praca przy 4. wydaniu?

Projekty materiałów promocyjnych oraz projekt i pełny skład (teksty otrzymane od redakcji, korekta edytorska, grafiki i fotografie użyte w projekcie) czwartego numeru kwartalnika Adwokat, po akceptacji redaktora naczelnego zostały przekazane do redakcji GW. Na tej podstawie rozpoczynał się etap produkcji, zgodnie z wcześniej (listopad 2017 r.) ustalonym mediaplanem. Ostatni, czwarty kwartalnik, ukazał się̨ jako dodatek do poniedziałkowego wydania Gazety Wyborczej w dniu 19 listopada 2018 r. W okresie poprzedzającym wydanie kwartalnika wyemitowane zostały, jak zawsze, materiały promocyjne towarzyszące projektowi. Były to 3 reklamy 2-modułowe w ogólnopolskim wydaniu GW promujące i zapowiadające wydanie kwartalnika; 1 jednostronicowy materiał w ogólnopolskim wydaniu Gazety Wyborczej – w toku rozmów z AGORA S.A. ponownie udało się̨ kontynuować́ lokalizację reklamy na prestiżowej powierzchni na ostatniej okładce gazety; 1 całostronicowy materiał w dodatku Biznes Łódzki z artykułem merytorycznym oraz promocją hasła Zajrzyj do adwokata. Warto tu wspomnieć, że Biznes Łódzki był wydawany co miesiąc. Oczywiście jedynie w zakresie woj. łódzkiego, jednakże dbaliśmy o to, by publikowali w nim adwokaci z całej Polski. Każdy autor mógł otrzymać plik pdf z artykułem, każdy adwokat zresztą może otrzymać wszystkie pdfy z artykułami, w celu promowania wizerunku zawodu adwokackiego na swoim FB lub stronie. Baza tekstów jest oczywiście cały czas dla wszystkich dostępna.

Projekt to nie tylko kwartalnik

Immanentnym elementem projektu była fantastycznie funkcjonująca akcja: „Telefon do adwokata”. Rotacyjna akcja telefoniczna odbywająca się w siedmiu oddziałach GW, zawsze poprzedzona była materiałem redakcyjnym o określonym temacie, a następnie dwugodzinnym dyżurem telefonicznym. Pierwsza akcja to kwiecień 2018 r. Jej głównym tematem była skarga nadzwyczajna, ciesząca się ogromnym zainteresowaniem. Kolejne tematy to ubezpieczenia osobowe i majątkowe w związku z imprezami turystycznymi (czerwiec 2018 r.), alimenty i roszczenia z zakresu prawa rodzinnego (wrzesień 2018 r.). Ostatnia akcja odbyła się w listopadzie 2018 r., kiedy to adwokaci odpowiadali na pytania w sprawach spadkowych.

Z relacji adwokatów biorących w niej udział posiadamy informację, że szczególnie przy ostatnim temacie, koledzy odbierali telefony długo po godzinie zakończenia dyżuru. Akcja miała charakter rotacyjny, co oznaczało udział w niej adwokatów z niemal wszystkich izb adwokackich. W ostatniej edycji brały udział izby: bydgoska, gdańska, łódzka, krakowska, olsztyńska, poznańska i warszawska.

Druk materiałów prasowych

Z podsumowania danych dystrybucyjnych wszystkich wydań Magazynu Adwokat, czyli drukowanych czterech kwartalników oraz wszystkich materiałów promocyjnych (artykułów redakcyjnych pisanych przez adwokatów, reklam promujących logo i hasło „Zajrzyj do adwokata”) za okres od kwietnia do grudnia 2018 r. wynika, iż̇ dotarły one do 4 328 145 odbiorców netto (po odliczeniu zwrotów) kupujących lub prenumerujących GW. Biorąc po uwagę wskaźnik czytelnictwa, który dla GW wynosi 5 (uśredniony współczynnik czytelniczy wg Związku Kontroli Dystrybucji Prasy za okres od kwietnia 2018 [5,28] do października 2018 [4,62], źródła: www.zkdp.pl, www.prasaplus.pl/titlesReports), materiały drukowane dotarły do 13 729 380 czytelników.

W okresie poprzedzającym wydanie każdego kwartalnika trwała także akcja promocyjna na lokalnych stronach GW, reklamę wyświetlono w formacie doublebilloard 100 tys. razy (czterokrotnie).

Przez cały okres trwania projektu kontynuowana była dodatkowo emisja elektronicznej wersji magazynu w formie flipbooka (cały magazyn jako przekonwertowany dokument pdf) w serwisie lodz.wyborcza.pl, skąd był udostępniany na pozostałe serwisy lokalne Gazety Wyborczej (np. poznan.wyborcza.pl, lublin.wyborcza.pl, bydgoszcz.wyborcza.pl itd.).

Uznaliśmy, że ta forma promocji hasła i logotypu oraz kolejno publikujących adwokatów z poszczególnych miast Polski, jest o tyle atrakcyjna, że Projekt korzystał z rejestrowanych dodatkowych użytkowników GW, którzy mają dostęp do treści magazynu z racji subskrypcji na prenumeratę. Lokalne serwisy GW odnotowują dziennie 475 000 użytkowników, a dodatkowo ogólnopolska wyborcza.pl (w skład której wchodzą lokalne serwisy) ma 133 000 prenumeratorów, do których także docierała elektroniczna wersja magazynu. Powiększyliśmy zatem zasięg dotarcia kwartalnika o kolejne 475 000 osób.

Media społecznościowe

W momencie trwania projektu równolegle prowadzone były kampanie promocyjne w mediach społecznościowych, priorytetowo potraktowano kanał facebookowy (treści pojawiają się równolegle także na portalach: Twitter i Linkedin). Kampanie miały na celu kontynuowanie zainteresowania odbiorców samym profilem facebookowym (wyświetlanie możliwie dużej ilości odbiorców hasła Zajrzyj do adwokata! z logotypem), zbierać bazę fanów oraz przekierowywać odbiorców na stronę www.

Wyniki liczbowe wszystkich trwających jeszcze w styczniu 2019 r. kampanii na facebooku osiągnęły zasięg dotarcia do 262 101 użytkowników uzyskując 500 793 wyświetleń. Aktualnie kampanie mają zasięg już wyłącznie organiczny z racji zawieszenia prac nad projektem. Obecnie Magazyn Adwokat na Facebooku ma blisko 10 000 fanów.

No i co dalej?

W grudniu redakcja magazynu Adwokat opracowała zapytania ofertowe, obejmujące wszystkie elementy projektu (28-stronicowy kwartalnik drukowany, organizację akcji: „Telefon do adwokata”, materiały redakcyjne w miesięczniku zintegrowanym lub powiązanym z wydawnictwem, reklamy poprzedzające i zapowiadające kwartalnik, flippbook i banery reklamowe na stronach www wydawnictwa).

Do 7 stycznia oferty nadesłały: Gazeta Prawna, Rzeczpospolita, Super Express, Gazeta Wyborcza, Gość Niedzielny. Wszystkie materiały zostały przekazane do prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej. Na chwilę wydania Kroniki, nie otrzymaliśmy jednak żadnej odpowiedzi, co do rozpoznania ofert. Ze swej strony opracowaliśmy wstępny mediaplan oraz mamy pomysły na rozwinięcie projektu. Osoby współpracujące z redakcją i współtworzące projekt spotkały się 7 stycznia 2019 r. w Łodzi oraz za pomocą Skypa w siedzibie ORA w Łodzi, aby omówić plany i podzielić się pomysłami na rok bieżący. Plany są, pomysłów jest mnóstwo. Gotowy jest także projekt na nowy (2019) rok. Jednak cały czas czekamy na decyzję NRA, ufając że reprezentujące nas adwokatów na pierwszym planie swych działań widzi realizację Uchwały KZA. Prezydium NRA spotyka się z częstotliwością co dwa tygodnie, a założenia budżetowe z tego, co wiemy, nie zostały jednak jeszcze ostatecznie sformułowane.

Założeniem projektu jest pojawianie się kwartalnika, co sugerowałoby wydanie pierwszego tegorocznego numeru w marcu.

Co dalej? Czekamy. Ale pracujemy. Póki co bez środków na kampanie FB. Jednak współtwórców Adwokata jest już dużo i zapraszamy, aby było nas jeszcze więcej. Jest to bowiem nasz adwokacki projekt wizerunkowy, mający szeroko, w sposób przemyślany i systematyczny promować fakt naszego istnienia wśród zawodów prawniczych. Przez ostatni rok stworzyliśmy platformę FB, stronę , gotowy model działania i zgromadziliśmy sporo doświadczeń. Zaprojektowaliśmy także nowe, angażujące nowe technologie odsłony adwokata. Wszystkich chętnych zapraszamy do pracy nad naszym projektem.