Uczniowie wiedzą, czym powinno być prawo!
Młodzież rozumie istotę Konstytucji, jej znaczenie dla demokratycznego i obywatelskiego społeczeństwa. Przekonałam się o tym podczas II edycji Tygodnia Konstytucyjnego i prowadzenia lekcji o ustawie zasadniczej z uczniami klas o profilu prawniczym w jednej z najlepszych szkół w Łodzi – w XXI LO.
Tak jak w poprzedniej decyzji, gdy spotkałam się z uczniami XV LO, tak i obecnie przekonałam się, że uczniowie dostrzegają trójpodział władz, że obowiązkiem parlamentu, prezydenta i rządu jest jego przestrzeganie, że sądy i sędziowie są niezależni i niezawiśli, a sędziowie konstytucyjni powinni stać na straży demokratycznego państwa prawa, wolności i praw człowieka i obywatela.
Podczas rozmowy padały pytania o aktualną sytuację, o Trybunał Konstytucyjny. Co ciekawe, najwięcej mieli ich uczniowie klasy pierwszej, a dyskusja podczas spotkania z nimi była najżywsza i najbardziej interesująca. Padały także oczywiście pytania praktyczne: „jak dostać się na prawo?”, „czy trzeba się dużo uczyć?”, „który rok jest najtrudniejszy?”, ale sam przebieg lekcji skłania do refleksji: dobrze byłoby, gdyby na Wydziale Prawa i Administracji pojawili się tak aktywni i dojrzali studenci.
Tydzień Konstytucyjny to doskonała okazja, by porozmawiać o prawie z uczniami gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. To nauka nie tylko dla uczniów, ale także dla nas prawników-praktyków i pracowników naukowych: pokazuje, jak młodzież rozumie Konstytucję, ustrój i ich znaczenie dla ochrony wolności i praw człowieka. Wskazuje, jak przeciwdziałać nastrojom skrajnym, kontestującym demokratyczne instytucje, które znajdują zwolenników najczęściej wśród przedstawicieli młodego pokolenia.